کد مطلب:29156 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:106

عَدی بن حاتم












3854. الإمامة والسیاسة - دربیان اختلاف یاران امام در جنگ صفّین در مورد ادامه جنگ -:عدیّ بن حاتم برخاست و گفت:ای مردم! به خدا سوگند، اگر غیر از علی، كسی ما را به جنگ با اهل نماز فرا می خوانْد، پاسخش نمی دادیم. او هیچ گاه وارد جریانی نمی شود، جز آن كه دلیلی خدایی بر آن دارد و در دستانش سببی الهی است. او به خاطر یك شبهه در مورد عثمان، دست نگه داشت، با جملیان به خاطر شكستن بیعت جنگید، و با شامیان، به خاطر ستمكاری شان جنگید. به كارهای خود و كارهای او بنگرید. اگر او نسبت به شما برتری دارد و شما مانند او نیستید، پس تسلیم او شوید؛ و گرنه با او جدال كنید.

سوگند به خدا، اگر دانش قرآن و سنّتْ ملاك باشد، او داناترینِ مردم به آن دو است، و اگر اسلامْ ملاك باشد، او برادر پیامبر خدا و سرآمدِ در اسلام است. اگر زهد و عبادتْ ملاك باشد، او زاهدترین و سخت عبادت ترینِ مردم است، و اگر خِرَد و سرشتْ ملاك باشد، او خردمندترین و ریشه دارترین سرشت را دارد، و اگر شرف و بزرگی ملاك باشد، او با شرافت ترین و بزرگ ترینِ مردم است.[1].

3855. مُرُوج الذهب:عدیّ بن حاتم طایی بر معاویه وارد شد. معاویه به وی گفت:فرزندانت چه شدند؟

گفت:در ركاب علی، كشته شدند.

معاویه گفت:علی در حقّ تو انصاف نكرد؛ فرزندان تو را به كشتن داد و فرزندان خودش را باقی گذارْد.

عدی گفت:من در حقّ علی انصاف نكردم؛ چون او كشته شده است و من پس از او زنده مانده ام.

معاویه گفت:قطره ای از خون عثمان باقی مانده است كه جز خون شریفی از شریفانِ یمن، آن را از بین نمی برد.

عدی گفت:سوگند به خدا، قلب هایمان كه با آن تو را دشمن می داشتیم، هنوز در سینه هایمان است و شمشیرهایمان كه با آنها با تو جنگیدیم، بر دوشمان است. اگر به اندازه نیم وجبْ علیه ما به نیرنگْ نزدیك شوی، به اندازه یك وجب به شر علیه تو پیش خواهیم آمد. گلو بریده شدن و خِرخِر كردنِ [ گلوی بُریده مان ]در هنگام مرگ، برای ما از شنیدن بدگویی نسبت به علی، آسان تر است.[2].









    1. الإمامة والسیاسة:141/1.
    2. مروج الذهب:13/3، العقد الفرید:86/3، الأمالی، سیّد مرتضی:217/1.